Rahalla saa vaaleissa näkyvyyttä. Sellainen ehdokas on helpointa löytää, jonka kasvot tulevat tutuksi mainoksista, televisiosta, milloin mistäkin. Sinulle sopivampi ehdokas ei välttämättä näy rahan puutteen takia.

Ensikertalainen voi joutua pulittamaan vaalikampanjaansa 70 000 – 120 000 € tullakseen valituksi. Järkyttävän iso summa rahaa, johon harvalla on varaa. Jollet halua myydä kotiasi tai ottaa lainaa, sinun on löydettävä kampanjallesi rahoittajat. Ilmaista lounasta ei politiikassa ole, joten joudut maksamaan takaisin tavalla tai toisella. Tästä kehittyy riippuvuussuhde, ja siten vallan keskiössä pyörii sama pieni piiri kausi toisensa jälkeen.

Rahan merkityksen tietävät vallassa olevat, jotka käyttävät suuria summia vaaleihin rahaa, vaikka heillä näkyvyys on taattu muutenkin. Se, mitä ilmoitetaan virallisesti julkisuuteen, saattaa olla vain pieni osa todellisesta tuesta. Näin ei saisi olla.

Katon asettaminen kampanjarahoitukseen olisi askel terveempään suuntaan, mutta se ei estä piilotukea. Piilotuki on epäreilua muita ehdokkaita kohtaan, mutta myös sääntöjen kiertämistä – ja samalla tyypillinen tapa tukea ”sopivia” poliitikkoja. Se voi olla rahallisen tuen lisäksi näkyvyyden antamista tai sen pois ottamista, määrättyjen ehdokkaiden nostamista, toisten vähättelyä, alas painamista, jne. Ehdokkaat eivät valitettavasti ole samalla lähtöviivalla.

Kyseessä on epäterve ilmiö, se vääristää demokratiaa ja lannistaa ihmisiä lähtemästä ehdolle. Politiikka ei saisi olla vain rikkaita ja etuoikeutettuja varten.

Vaalikoneihin saavat onneksi osallistua kaikki ehdokkaat, budjetista huolimatta. Politiikan realiteettien keskellä koin positiivisen yllätyksen, kun MTV Uutiset listasi 6.4. ehdokkaat, joita sen vaalikone eniten suositteli. Mukana oli lähemmäs 2000 ehdokasta. Ylsin listalle seitsemänneksi. 

Tulos perustui yksinomaan äänestäjien sekä ehdokkaan mielipiteisiin asioista. Tuloksiin eivät vaikuttaneet raha, puolue, mainostoimiston luomat mielikuvat tai ennakkoasenteet, vaan se, kuka ehdokas näkemyksineen ja ajatuksineen parhaiten sopi kenellekin.

Itselläni on pieni budjetti, mikä rajoittaa mainostamistani ja matkustamistani eri tilaisuuksiin. Teen sen minkä pystyn. Yleisemmin toivon, että äänestäjät painottaisivat äänestyspäätöstä tehdessään mielikuvien sijaan asioita, tutustuisivat paremmin ehdokkaihin vaikkapa vaalikoneiden tai nettisivujen avulla. Toki ehdokkaasi voi olla se kalleimmalla budjetilla kampanjoiva, tunnettu nimi. Mutta myös parrasvalojen ulottumattomissa onpaljon hyviä ehdokkaita ja joku heistä saattaa olla sinulle se sopivin.